dimarts, 9 d’octubre del 2012

Desplegament curricular de la competència digital per cicles i àrees

Resum del segon capítol "Desplegament curricular de la competència digital per cicles i àrees" del llibre La competència digital a l'educació primària de Miquel Àngel Prats

- La competència digital no és pròpia d'una àrea, sinó que és present i pren i dóna significat a pràcticament totes les àrees.

Aspectes que permeten implantar la competència TIC des de qualsevol àrea:
- Alfabetització tecnològica
- Eines comunicatives
- Ús de la tecnologia per aprendre (TAC)
. Cerca i selecció de la informació
- Edició i publicació

- El llibre ens especifica mitjançant unes graelles organitzades per cicles en les que veiem en què ha de ser competent l'alumne i de què ha de ser capaç. 

També ens proposa activitats diferents activitats amb les següents característiques:
- Les activitats didàctiques són monogràfiques però globalitzadores que interrelacionen les diferents àrees.
- La utilització dels recursos tecnològics fa que l'aprenentatge sigui més motivador i engrescador per als alumnes.
- Qualsevol activitat ben dissenyada i estructurada pot tenir una mirada tecnològica i competencial.
- Objectiu: aconseguir que les tecnologies siguin absolutament transparents i integrades en la tasca educativa.

Anàlisi de la competència digital per àrees:
1. Àrea de llengua
- Les TIC són eines que afavoreixen a l'accés d'informació i el seu tractament
- La comprensió de textos audiovisuals afavoreixen una lectura crítica i creativa.
2. Àrea de matemàtiques
- Les TIC faciliten la interacció dels alumnes amb els objectes matemàtics, les seves relacions i la construcció de figures geomètriques, problemes matemàtics, etc. 
3. Àrea del coneixement del medi natural i social
- Es poden transferir dades a l'ordinador per organitzar-les, fer-ne els gràfics, etc. També fer ús de l'internet per trobar recursos d'informació
4. Àrea d'educació artística
- La utilització de les TIC ens permeten generar música, combinar sons, fotografies, animacions  i també que els alumnes experimentin el poder de comunicació que tenen les eines audiovisuals.
- Les TIC poden ajudar a la interpretació de les manifestacions artístiques i culturals, com per exemple la llibertat en l'experimentació de tècniques
5. Àrea d'educació per la ciutadania
- Aprendre a reconèixer els valors dels missatges dels mitjans de comunicació i ús responsable d'aquests.
- Identificar problemes ètics, culturals i socials relacionats amb les TIC tenint una actitud positiva en la seva utilització.

Propostes metodològiques:
1. Caceres del tresor:
- Activitats didàctiques molt senzilles que són útils per cercar informació a Internet.
- Són motivadores
- No garanteixen el treball cooperatiu, ni la investigació, ni el desenvolupament de les competències bàsiques i les capacitats cognitives.
2. Webquests (WQ)
- Proposta didàctica de recerca guiada
- Prioritzen la construcció del coneixement i té en compte les competències bàsiques
- Inciten al treball cooperatiu i obliguen a tenir una actitud activa i autònoma
- Fomenta les capacitats cognitives i socials dels alumnes i la seva implicació en el procés d'aprenentatge.
- El disseny es basa en tasques reals que l'alumnat ha de resoldre
- Els continguts han de incitar a la creativitats i han de ser de diversos nivells
- Apartats bàsics d'una WQ:
     1. Introducció: explicar els objectius i el context de la WQ
     2. Tasca: què han de fer els alumnes, els continguts i el producte final
     3. El procés: organització i planificació de la tasca, recursos i documents en línia.
     4. Avaluació: la fa el mestre, l'alumne i el grup
     5. Conclusió: reflexió sobre el procés
     6. Crèdits i referències
     7. Guia didàctica (competències, objectius continguts, etc)
3. Geografia digital
- Gran nombre de recursos a Internet: programari específic, eines col·laboratives digitals, eines comunicatives, etc.
- Activitats del tipus: aprendre a interpretar i tractar la informació provinent de diferents tipus de mapes.
- Els continguts seran els especificats en el currículum
- Les TIC per treballar l'avaluació (auto i coavaluació)
4. Els projectes de treball
- Permeten abordar els aprenentatges de manera global on totes les àrees poen ser motiu d'estudi i recerca.
- És un bon camí per donar respostes a les necessitats educatives del s.XXI
- Aconseguir que no hi hagi fractura digital i que els alumnes siguin autònoms i crítics amb els nous entorns digitals
- Què fer perquè es produeixin canvis metodològics a les aules:
    - Situacions que afavoreixin l'aprenentatge significatiu i planificar el que volem aprendre de     manera compartida.
    - Cada tema és un problema que s'ha de resoldre, el grup decideix la ruta que es seguirà
    -  Relació directe entre ensenyament-aprenentatge
    - Utilitzar recursos hipermèdia de la xarxa
    - Utilitzar entorns 2.0 amb permanent connectivitat
    - Aprendre a cercar, seleccionar i tractar la informació de manera compartida
    - El professor és el mediador que acompanya en el procés d'aprenentatge
    - Participació activa i amb compromís
    - Treballar de manera cooperativa
    - Responsabilitat de l'aprenentatge propi
    - Estimular l'autonomia i capacitat de proposar-se nous reptes
    - Respectar la diverssitat d'interessos i necessitats dels membres del grup

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada